Lukuaika
2 min

Feministisiä leffatärppejä Rakkautta & Anarkiaa -festivaalille

Artikkeli - 13.09.21
Teksti • Minerva Aalto / Kuvat • Rakkautta & Anarkiaa

34. Rakkautta & Anarkiaa -festivaali järjestetään Helsingissä 16.–26. syyskuuta 2021. Tulva teki katsauksen festarin ohjelmistoon ja poimi tarjonnasta herkkupaloja feministiseen makuun. Näistä elokuvista saa virtaa vastarintaan ja ne tuovat toivoa queerimpään tulevaisuuteen. Feministiset linssit päähän ja festarille!

BLISS (Saksa, 2021)

Ohjaus: Henrika Kull

Bliss on kahden seksityöläisen väleistä kertova romanttinen draama. Se sijoittuu Berliiniin ja maailmaan, jossa naiseus käsitetään kauppatavarana. Seksityötä käsitellään arkisella tavalla ja moralisoimatta, eikä se määrittele hahmoja tai heidän välistä suhdettaan. Henrika Kull onnistuu herkällä kerronnallaan luomaan samaistuttavan rakkaustarinan, josta huokuu ihastumisen ihanuus.

Kaksi ihmistä ovat suutelemassa suihkussa.

HIVE (Kosovo, 2021)

Ohjaus: Blerta Basholli

Hive kertoo tositapahtumiin perustuvan tarinan leskeksi jääneestä naisesta, joka päätyy ottamaan kohtalon omiin käsiinsä ja yhdistämään kylän naiset miesten hallitsemassa yhteisössä. Synkän draaman alussa feministiä sapettaa, mutta lopulta patriarkaatti laitetaan nippuun. Päähenkilöt käyvät läpi raskaan, mutta lopulta palkitsevan voimaantumisen prosessin, jossa yhteisön todellinen voima löytyy ystävyydestä ja lempeydestä.

HELLO WORLD (Norja, Ruotsi, 2021)

Ohjaus: Kenneth Elvebakk

Hello World seuraa kolmen vuoden ajan neljää seksuaalivähemmistöön kuuluvaa teiniä, jotka kukin pohtivat omaa identiteettiään ja paikkaansa maailmassa. Lämminhenkisessä dokumentissa nuoret kasvavat ja rohkaistuvat kukin omassa yhteisössään. Katsojalle jää toiveikas olo mahdollisesta maailmasta, jossa heteronormatiivisuus ei hallitse olemista, vaan jokainen voi loistaa omana itsenään.  

HONEY CIGAR (Algeria, Ranska, 2020)

Ohjaus: Kamir Aïnouz

Honey Cigar on 1990-luvun Ranskaan ja Algeriaan sijoittuva nuoren naisen kasvukertomus, jossa seurataan aikuisuuden kynnyksellä olevan Selman (Zoé Adjani) seksuaalista heräämistä ja sen myötä muuttuvaa suhdetta perheeseen, kulttuuriin ja omaan kehoon. Elokuvan maailmaa leimaavat Selman läpikäymät ristiriidat sekä Algerian sisällissota ja tasapainottelu henkilökohtaisen ja poliittisen välillä.

THE MAN WHO SOLD HIS SKIN (Tunisia, 2020)

Ohjaus: Kaouther Ben Hania

Elokuva kertoo syyrialaisesta pakolaisesta, Sam Alista (Yahya Mahayni), joka antaa ihonsa tatuointitaiteilijan käyttöön ja saa taide-esineeksi muuttuneena vapautta, jota ei pelkästään ihmisenä voi saada. Tyylikäs satiiri käsittelee maskuliinisuutta patriarkaatissa lempeän kafkamaiseen tyyliin. Tarinan päähenkilön kautta katsoja ymmärtää, että kulttuurisesti sisäistetyt valtahierarkiat ovat haitallisia myös miehille.

R&A Talks x Tulva: Pleasure ja katseen valta
Pleasure, power dynamics and the gaze

Torstai 23.9. klo 17, Bio Rexin festivaalikeskus, Helsinki

Mitä katseen valta merkitsee? Entä mitä vaihtoehtoja elokuvan miehiselle katseelle on? R&A:n ja Tulvan järjestämässä keskustelussa pureudutaan katseen politiikkaan feministisestä näkökulmasta. 

Keskustelun lähtökohtana on rajoja ja katsetta tutkiva elokuva Pleasure, jossa 19-vuotias Bella muuttaa Ruotsista Los Angelesiin, päämääränään pornotähteys. Elokuvan on ohjannut Ninja Thyberg, joka on keskustelemassa aiheesta muun muassa toimittaja ja kirjailija Anu Silfverbergin (Sinut on nähty) kanssa. Keskustelun moderoi toimittaja Ina Mikkola

Vapaa pääsy! Keskustelu käydään englanniksi.

Seuraa keskustelua Instagramin kautta: @helsinkifilmfestival