Pikakahvimemegirl – yhteiskunnan feministinen Gossip Girl

Feministinen meemitaiteilija @pikakahvimemegirl ei halua kieltäytyä kimalluksesta ja glitteristä tullakseen vakavasti otetuksi. Sosiaalisen median avulla feministinen teoria kääntyy lähestyttävään muotoon. Hauskaan meemiin voi tiivistyä sekä oma kokemus että tiukka yhteiskuntakritiikki.
Vaaleanpunainen kuva, jossa lukeaa tummemmalla tekstillä yhteiskunnan feministinen Gossip Girl

Pikakahvimemegirl on fantasiahahmo, se on autofiktiota. Kyllä, se oon minä, mutta arkiset ja tylsät elementit on häivytetty pois. Tai kyllä kaikki tietää, että olen työtön ja köyhä, ja oon kertonut tehneeni toimittajan töitä.

Tein ensimmäisiä meemejä mun omalle tilille pikakahvista, ja sain muutamia viestejä, että hei, voitko tehdä näitä lisää. Siitä mun tilin nimi tuli. En silloin miettinyt sitä tarkkaan, mutta se on mulle oikeastaan tosi sopiva. Mua kutsutaan Pikaksi. Nimi viittaa Pikachuun, joka saa aina hymyn huulille. Pikakahvi taas linkkaa luokkadiskurssiin. Pikakahvimemegirl sopii nimenä mun henkilöbrändiin tosi hyvin.

Pikakahvimemegirl pohjaa itsevarmaan, anteeksipyytelemättömään asenteeseen, mutta kyllä mäkin epäilen itseäni. Itsevarmuus vaatii kehtaamista ja sen hyväksymistä, että vähättelijöitä tulee olemaan. En voi kuitenkaan jäädä jumittamaan siihen. En halua määritellä itseäni kritiikin kautta, jos se kritiikki ei ole hyödyllistä, kuuntelemisen arvoista.

“Pikakahvimemegirl pohjaa itsevarmaan, anteeksipyytelemättömään asenteeseen, mutta kyllä mäkin epäilen itseäni.”

Naisten on vaikeampi haastaa totena pidettyjä asioita ja toimintamalleja. Se on myös yksi syy, miksi fanitan Paris Hiltonia. Hänen uransa ja brändinsä perustuu siihen, että hän päätti olevansa cool. Kukaan muu ei ollut tehnyt sitä häntä ennen. Influensserit ovat tulleet hänen jalanjäljissään. Paris Hiltonilla on ollut tosi iso vaikutus nykyiseen mediaan ja kulttuuriin.

Hilton on edustanut mulle kiellettyä naiseutta. Mä olen aina ollut feministi, koska mun äiti oli feministi. Mun feminismi on totta kai muuttunut, koska feminismin olemukseen kuuluu sellainen itsensä korjaaminen. 2000-luvun alussa feminismissä oli paljon sisäistettyä naisvihaa. Ajatus oli kai se, että nainen alentaa itsensä, jos ’antautuu’ seksikkyydelle, kimallukselle ja glitterille. Hiltonhan teki täysin päinvastoin ja kieltäytyi pelaamasta patriarkaatin säännöillä. Hän teki siitä vastakohdasta oman juttunsa. Eikö ole rohkeaa tehdä mitä haluaa ilman, että välittää siitä, mitä kukaan muu kelaa?

Gossip Girlin Blair Waldorfissa on sitä samaa. Hahmo ei yritä miellyttää kaikkia, hän on anteeksipyytelemätön. Blairissa on negatiiviset, pimeät puolensa ja sen näkeminen tuntuu puhdistavalta. En kannata ilkeyttä, enkä asettaisi häntä ihanteeksi. Blair on virheellinen ja joskus inhottava, sitä me kaikki olemme.

 
 

Parasta Instagramissa on verkostoituminen ja ystävystyminen. Kokemukseni mukaan Instagramissa on vähemmän naisvihaa kuin vaikka Twitterissä. Viha ja syrjintä ovat niin lamauttavia ilmiöitä, että ainoa tapa taistella niitä vastaan on se, että luodaan yhteyksiä ja luottamusta toisiimme. Kun ihmiset reagoi mun stooreihin kannustavasti, saan luottamusta siihen, etten ole yksin. Se on sitä, että ihmiset osoittaa tukea ja validoi. Ei meidän tarvitse odottaa, että joku jäbä siunaa meidän ajatukset, vaan me voidaan tehdä se itse, toisillemme. Me ollaan tietynlainen ekosysteemi, meme adminit, seuraajat ja meemitutkijat. Tämä yhteisö tuntuu parantavalta.

“Mun tekemisessä ja meemeissä on kyse myös saavutettavuudesta ja esteettömyydestä. Eivät kaikki pysty lukemaan feminististä teoriaa jostain kirjasta.”

Meemit ovat uusi ilmiö, ja meitä yritetään laittaa johonkin lokeroon: onko se poliittista vaikuttamista, vallankäyttöä vai mitä. Mutta mehän teemme jotain uutta, ei sellaista lokeroa vielä ole.

Olen välillä viitannut itseeni aktivistina, mutta olen kokenut sen myös rajoittavana. En halua, että mun tekemistä katsottaisiin vain poliittisen linssin läpi. Pikakahvimemegirl on mun itseilmaisua, se on poliittista taidetta ennemmin kuin aktivismia.

Mun tekemisessä ja meemeissä on kyse myös saavutettavuudesta ja esteettömyydestä. Eivät kaikki pysty lukemaan feminististä teoriaa jostain kirjasta. Meemit ja sarjakuvat ovat saavutettavampi muoto ajatusten jakamiselle. Mä olen e-girl filosofi.

Toki monessa mun jutussa on poliittinen pohjavire. Jos vaikka puhunkin MET-gaalan [Metropolitan Museum of Art -taidemuseon varainhankintatilaisuus ja muotitapahtuma] asuista tililläni, niin mun ei tarvitse performoida fiksua naista, jotta mua kuunneltaisiin. Se on ollut perusedellytys, jotta saisi äänen kuuluviin. Olen joutunut esittämään paljon, ja on pitänyt miettiä, millä tavalla asioita saa sanoa. Vakavasti otettavuus viedään nopeasti pois, jos tekee yhdenkin virheen.

On vaikea saada tilaa, jos ei näytä viralliselta. Olen usein ollut tilanteessa, jossa mua ei pidetä ihmisenä, vaan jonain mallinukkena, koristeena tai yleisönä. Ihan kuin mulla ei olisi aivoja.

 
 

En etukäteen päättänyt alkaa tekemään anonyymisti feministisiä meemejä. En tee tätä suunnitelmallisesti. Omat kokemukset ovat mun meemien ydintä. Meemi on aika yksinkertainen formaatti, mutta mun aiheet ovat aika isoja ja raskaita. Niiden taustalla voi olla aika monimutkaisia rakenteita. Mutta kun mun aiheet pohjaavat mun omiin kokemuksiin, tiedän niiden olevan totta.

Meemejä ei ole vaikea keksiä. Ei tarvitse hirveästi nähdä vaivaa huomatakseen ympärillä naisvihaa ja muita epäkohtia. Mä vaan muokkaan sen helposti jaettavaan, seksikkääseen ja houkuttelevaan muotoon. Nää asiat ovat raskaita, mutta haluaisin, että meemini olisivat voimauttavia. Haluaisin välittää tunnetta siitä, että seuraajani ovat osana positiivista muutosta.

Elän nykyään kahdessa maailmassa, ja puhelinta ei voi jättää pois samalla tavalla. Työttömyys ei ole loppuelämän suunnitelma, mutta olen megapassiivinen ihminen. Nautin siitä, ettei tarvitse tehdä mitään. Saan kiksit siitä, että oon kotona puhelimella!” [naurua]

KUKA?

@pikakahvimemegirl

Anonyymi meemitaiteilija, Instagramissa käyttäjänimellä @pikakahvimemegirl. • Tunnetaan feministisistä ja antikapitalistisista meemeistä, joita tähdittävät muun muassa Paris Hilton. Britney Spears ja Kim Kardashian. • Seuraajia yli 16 800. • Juo kahvia nykyään vain joitain kuppeja päivässä.

LUE SEURAAVAKSI:

21. DocPoint – Helsingin dokumenttielokuvafestivaali järjestetään valtakunnallisena verkkofestivaalina 31.1.–6.2.2022. Tulva poimi festivaaliohjelmistosta katsottavaa feministiseen makuun.

Piditkö lukemastasi?

Kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä Tulva kertoo yhteiskunnan ja kulttuurin ilmiöistä ennen kuin muut ovat ehtineet niihin havahtua. Lue printtiä, tue laatujournalismia.